Lekarz Beata Borowska-Baranek specjalista rehabilitacji medycznej

" Jak skutecznie nie dopuścić do ostrego bólu kręgosłupa na tle przeciążenia ? "

 

 

Nie jest to trudne i czasochłonne.

Ważne, jako że nawyki nasze cywilizacyjnie wymuszone nie sprzyjają naszym kręgosłupom. Wedle światowych statystyk ( corocznie potwierdzanych ) ok 90-95 % osób dorosłych spotyka się z problemem bólu kręgosłupa istotnie wpływającym w jakimś okresie czasu na codzienne funkcjonowanie.

 

W naukach medycznych zwracamy baczną uwagę na rzetelność oferowanych zaleceń i terapii. Wszystkie winny być wieloośrodkowo i wielokrotnie potwierdzone w badaniach klinicznych. Takie doniesienia publikowane są na ogólnoświatowej liście EBM - Evidence Based Medicine.- medycyna oparta na faktach.

Inne, jeszcze testowane, choć już praktykowane i budzące określone oczekiwania oraz nadzieje to obszar medycyny doświadczalnej.

 

Dzisiaj kilka rzetelnych ( potwierdzonych w EBM ) zaleceń profilaktycznych:

 

1. Rano zawsze wstajemy z łóżka bokiem

 

    czyli leżąc obracamy się na bok i wstajemy, nigdy natomiast z pozycji leżącej na plecach nie siadamy

 

2. Przez pierwszą godzinę po rannym wstaniu szczególnie unikamy pozycji zgięcia tułowia w talii

    ( typowe pochylanie się ). Pozycji tej także zasadniczo unikamy w  ciągu całego dnia.

 

    możemy pochylać się techniką bezpieczną, utrzymując plecy proste a ruch wykonując ze stawów

    biodrowych stojąc w wykroku, najlepiej dodatkowo podpierając się jedną ręką

 

3. Unikamy długiego siedzenia w jednej pozycji statycznej

 

    -nie istnieje bezpieczna pozycja siedząca

    -należy wiercić się,

    - tak często jak to możliwe wstawać ( wysiadać z samochodu ), przejść kilka kroków- wykonać przeprost

    ( odgięcie tułowia do tyłu)- statystycznie dobre dla zdecydowanej większości,

    ale nie dla każdego - do osobistego  przetestowania lub zweryfikowania ze specjalistą w razie wątpliwości

 

4. Ruszać się w tym swoim życiu

 

     Tak jak lubimy, byle nie fotelowo - samochodowy tryb życia

 

5. Reagować na pierwsze symptomy ( " pobolewania pleców " )

 

     - zwrócić baczną uwagę na rygor pkt 1-4

     - odciążyć kręgosłup pozycją leżącą ( już 15 min może zdecydowanie pomóc )

     - jeżeli mieliśmy wcześniej problemy, spróbować poprzednio stosowanych skutecznych ćwiczeń

 

      I to tyle.

 

 

     Pięć prostych, wierzcie mi i EBM , naprawdę skutecznych zaleceń.

 

      POWODZENIA